Az átokról egyszerűen
Újra és újra felmerül a kérdés, hogy lehet-e átok keresztényeken és ha igen, akkor mit kell tenni. Karizmatikus körökben az az elfogadott tanítás, hogy lehet átok a keresztényeken. Szerintük az átok a hívő saját maga által elkövetett, vagy pedig közvetlen felmenői által elkövetett és a törvényben átokkal szankcionált bűnei miatt jön az életére.
Az ilyen átok eltávolításához, bűnbánatra, bűnvallásra, a bűn elhagyására, illetve az átok megtörésére van szükség, közben hivatkozva arra, hogy egyébként Jézus megváltott minket a törvény átkától.
Némely hívő állítja, hogy ezen procedúra valóban megszabadította az átokból és az élete egy bizonyos területén áttörés következett be. Eltekintve ennek szubjektív és így ellenőrizhetetlen voltától, vajon igazolható-e mindez a Bibliából?A rövid válasz az, hogy nem.
Ennek belátásához semmi szükség bonyolult teológiai fejtegetésekre. Mindössze elég annyi, ha megnézzük Jézus és a tanítványai szolgálatát. Jézus vajon tört átkot? Egyáltalán foglalkozott az átok kérdésével?
Máté 4:23-24. (Vida)„És Jézus körbejárt egész Galileában, tanított zsinagógáikban (összejöveteleken) és (hirnökként) hirdette a Királyság örömhírét és (gyógy)kezelésbe vett minden betegséget (nyavalyát) és minden erőtlenséget (gyengélkedést) a népben, és elterjedt a híre az egész Szíriában, hozzávittek minden rosszullevőt, különféle betegségekben és kínokban szenvedőket, démonoktól megszállottakat és holdkórosakat, és bénákat és meggyógyította őket.”
Tehát a fenti szakasz tömören összefoglalja Jézus tevékenységét (amit egyébként mind a négy evangélium teljes szövege is alátámaszt és megerősít). Hirdette a Királyság örömhírét, meggyógyította a különféle betegségben szenvedőket és kiűzte a démonokat. Érdekes módon átokról egyetlen szó sem esik sem itt, sem máshol a négy evangéliumban.
Ha kellene és lehetne átkokat törni, akkor vajon Jézus nem tette volna ezt meg? Hiszen ő pontosan azért jött, hogy szabadulást hirdessen a raboknak és a vakoknak újralátást, hogy szabadon bocsássa a megtörteket, és hirdesse az Úr kedves esztendejét. Nem kellett volna akkor az átkok alól is felszabadítani a megtört embereket?
Nem lehet, hogy esetleg a tanítványainak mégis meghagyta, hogy kezeljék az átkok okozta problémákat?
Lukács 9:1-2. (Vida)„Összehívta pedig a tizenkettőt, hatóerőt és felhatalmazást adott nekik minden démon felett, és a betegségek gyógykezelésére és elküldte őket, hogy hirdessék az Isten Királyságát (királyi uralmát) és gyógyítsanak.”
Úgy tűnik, hogy a tanítványokat pontosan ugyanazzal a felhatalmazással küldte ki mint, amit Ő kapott az Atyától: hirdessék a Királyság örömhírét, betegeket gyógyítsanak és démonokat űzzenek. Az átokról egyetlen szó sem esett.
„Ez biztosan azért van, mert Izraelben nem volt átok, azonban a pogányok annyira tisztátalan életet élnek, hogy rajtuk sok átok működik.”
Igen ez egy lehetséges magyarázat. Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy az ebál-hegyi átok azzal fejeződik be, hogy legyen átkozott, aki nem tartja meg a törvény igéit, hogy azokat megtegye (5. Mózes 27:26). Tudva, hogy a mózesi törvényt senki nem tudta és tudja betartani, ezért gyakorlatilag egész Izrael átok alatt volt. Jézus mégsem foglalkozott ezzel. Vajon miért? Miért nem törte meg ezt az átkot?
„Talán azért nem törte meg, mert nem lett volna értelme, hisz újjászületés nélkül az Izrael fiai visszaestek volna az átokba.”
Igen, ez az egyik lehetséges válasz a fenti kérdésre. A másik az, hogy nem lehet az átkot megtörni. Ha azonban az első felvetés lenne az igaz, akkor az apostoloknak a szolgálatba állásuk után, el kellett volna kezdeni az újjászületett zsidó hívőkön levő átkok megtörését. Azonban nem ezt tették, hanem a betegeket és a tisztátalan szellemektől gyötretteket gyógykezelésben részesítették, valamint hirdették az örömhírt ( Apcsel 5:12-16).
„Na jó, de a pogányok tele vannak átkokkal, amiket muszáj megtörni, különben szegények maradnak, és rossz házasságban élnek, és gyötri őket az átok.”
Ha ez így lenne, akkor Pál rengeteg átkot tört volna meg a pogányok között. Azonban, ha elolvassuk az Apostolok Cselekedeteinek könyvét, akkor azt látjuk, hogy Pál egyetlen átkot sem tört meg. Ami még inkább zavarba ejtő az, hogy a leveleiben sem ír semmi ilyesmit. Ellenben azt írja a galatáknak, hogy Jézus megváltott a törvény átkától oly módon, hogy maga lett átokká. Némely prédikátor azt állítja, hogy ez nem működik magától.
Attól, hogy ebben hiszel, még az átok nem szalad el rólad. Aki azonban ezt állítja, ezzel azt is állítja, hogy attól még, hogy hiszel abban, hogy Jézus bűnné lett érted és helyetted meghalt és feltámadt, még nem leszel igaz ember, hanem valamit neked is tenned kell ezért.
Ez pedig a kegyelem elutasítása. Ne higgyétek el, hogy akkor is átok lehet rajtatok, ha elhiszitek, hogy Jézus megváltott a törvény átkától. Ha ebbe az utcába bementek, sose fogtok tudni kikeveredni belőle, mert sose tudtok bizonyságot nyerni afelől, hogy már nincs rajtatok az átok. Ez ugyanis csak hit által működik. Nem lehet az átkot megtörni, hanem Jézusnak kellett átokká lennie azért, hogy a törvény átka mindenkiről lekerüljön. Ez az igazság, ami szabaddá tesz. Ne dobjátok el ezt a szabadságotokat senki kedvéért, még oly nagy tekintélyű prédikátorok kedvéért sem. Inkább hiszek Jézusnak, mint embereknek, akik maguk sem tudják a Bibliából bizonyítani, amit állítanak. Jézus a mi megmentőnk.
Aki felnéz rá, ahogyan a zsidók felnéztek az érckígyóra, az biztosan megmenekül a kígyó marásától. Ez az evangélium!
Pacsay Zsolt, alias Ben