Isten-e, személy-e, külön személy-e a Szent Szellem?
Igei érveket szeretnék bemutatni a Szent Szellem önálló, külön személy volta, és isteni természete mellett.
Máté 28.19: A vízkeresztség parancsa.
Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében
A
vízkeresztség parancsát az Atya a Fiú és a Szent Szellem nevében
adta ki Jézus. Szintén minden általam ismert görög szöveg így
írja. Itt az Atya, a Fiú és a Szent Szellem egyenrangúként van
említve a régibb, szigorúbb görög szövegkiadásban is.
Isten,
Úr és Szellem szerepel az Ef.
4, 5-6.-ban
is.
4 Egy a test és egy a Lélek, miképpen elhívatástoknak egy reménységében hívattatok el is;
5 Egy az Úr, egy a hit, egy a keresztség;
6 Egy az Isten és mindeneknek Atyja, aki mindeneknek felette van és mindenek által és mindnyájatokban munkálkodik.
A
hármasságot emeli ki mind a három vers. 4. Szellem – test és
reménység: 5. Úr – hit és bemerítés: 6. Isten – Atya és
gondviselő mindenhatóság. Minden hármasság egységben nyilvánul
meg. (A teremtett világ is szolgál erre példával: víz, jég,
gőz: 3 megjelenési formája a közös lényegnek, a H2O-nak.)
A
Szent Szellem a Fiúval és az Atyával egyenrangúként van említve
az Ef
2:18.-ban.
A
léleknek
fordított szó helyén minden idézett igében az eredetiben szellem
szerepel.
Mert Ő általa van menetelünk mindkettőnknek egy Lélekben az Atyához.
Jézus
által megyünk egy Szellemben az Atyához. A három személy ismét
egyenrangúként, de megkülönböztetve van megemlítve
Nem
akarok minden igét ezzel kapcsolatban idecitálni, mert elegendőnek
látom arra nézve hogy bár vannak figyelemreméltó igei érvek a
Szent Szellem isteni és személy voltát el nem fogadó nézet
mellett, a hagyományos keresztény felfogás a szentháromságról,
szintén határozottan alátámasztható az igéből.
Én
továbbra is ebben hiszek. A személyes közösség miatt is melyet
az Úrral gyakorolunk. Az imádkozás, az együttlét mindig arról
győz meg, hogy a Szent Szellem külön isteni személy.
A Szent
Szellem szerepének említése, vagy hangsúlyozása Jézus Krisztus
földi szolgálatában nem tagadja az Atyát és a Fiút. Nem fosztja
meg Jézus Krisztust a dicsőségtől és ezért nem az Antikrisztus
szelleméből táplálkozik véleményem szerint.
Jézus
azt mondta nekünk, hogy aki hisz benne és eszi az ő testét és
vérét issza, az benne lakozik és ő is abban.
Jn 6.56. Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, az énbennem lakozik és én is abban.
Ugyanez a kölcsönösség áll fenn az Atya és a Fiú között
Jn 10. 30 Én és az Atya egy vagyunk.
De
a mi testi szüleink ugyanígy a génjeink, a nevelés, a
mintakövetés és öröklés által bennünk élnek. Ugyanakkor
külön személyek vagyunk. A hívő is elkülönült személy
Jézustól és Jézus is a hívőtől. Az Atya is a Fiútól, a Fiú
is az Atyától.
A Szent Szellem gazdag személyiségében ott
van a Krisztus szelleme is fő helyen.
Ez nem kérdőjelezi meg a
szememben önálló, elkülönült, személyes létező voltát.
Az
Antikrisztus szelleme elméletileg is tagadja az Atyát és a Fiút
azaz a Biblia Istenét.
Keresztények
tömegei nem Atyának látják Istent. Sőt rettegve élik végig a
földi életüket mert fogalmuk sincs arról a viszonyról, ami a Fiú
és az Atya között van és amit az újjászületés által nekünk
ajándékozott Jézus. Istent bírónak, erősnek, teremtőnek,
szentnek látják, de Jézus legfontosabb kijelentése, hogy Ő Apa,
a hívők apja is, nem jut el a szívükig. Ennek ellenére kétségem
nincs afelől, hogy mivel hisznek Jézus Krisztus halálában,
eltemettetésében, feltámadásában, örök életük van.
Így,
ha valaki eltúlozza a Szent Szellem szerepét amellett hogy hisz az
Atyában és Fiúban azt sem tartom az Antikrisztus szelleme
tevékenységének, legfeljebb egyensúlyvesztésnek, vagy pökhendi
felfuvalkodásnak, népszerűség-hajszolásnak.
Jézus
valóban nem sokat beszélt a Szent Szellemről. Nagyon ritkán
nevezte így, Szent Szellemnek. Az Atyáról viszont annál többet.
Azért, mert a megváltás mellett küldetésének a fő célja volt,
hogy az emberiség számára Istent apaként mutassa be.
Valóban
nem esik szó arról, hogy Jézusnak milyen közössége volt a Szent
Szellemmel arról viszont igen, hogy az Atyával milyen közössége
volt. De láttuk, hogy betöltekezett Szent Szellemmel és vette a
Szent Szellem erejét. Így nem elrugaszkodott következtetés az,
hogy mivel tökéletesen emberré lett, ugyanúgy hit által kellett
élnie ahogy nekünk. Egyedül abban különbözött, hogy Isten
Fiaként a bűn a testében sem lakott. Ám az Atyával való
kapcsolata földi szolgálata idején feltehetően Isten Szelleme
által állt fenn.
(Gondoljunk
bele hogy ha Jézusról egyetlen ige-töredék megemlítené, hogy
nyelveken szólt, és folyamatosan újra és újra betöltekezett
Szent Szellemmel milyen következménnyel járt volna ez az egyházra
nézve? A tradicionális kereszténységben teljesen eltorzították
volna ennek az értelmét, a pünkösdi-karizmatikus mozgalomban
pedig az üdvösségből is kitagadtak volna azt a hívőt, aki nem
szól nyelveken. Ez persze csak spekuláció)
A
keresztény élet, keresztény szolgálat az Újszövetség alapján
a Pünkösdkor eljött Szent Szellem szolgálatát jelenti gyakorlati
módon.
2. Kor. 3. 6 Aki alkalmasakká tett minket arra, hogy új szövetség szolgái legyünk, nem betűé, hanem léleké; mert a betű megöl, a lélek pedig megelevenít.
7 Ha pedig a halálnak betűkkel kövekbe vésett szolgálata dicsőséges vala, úgyhogy Izrael fiai nem is nézhettek Mózes orcájára arcának elmúló dicsősége miatt:
8 Hogyne volna még inkább dicsőséges a léleknek szolgálata?
Itt szellem szó szerepel. De ezt a szellemet ugyanez a fejezet a 17.versben Úrnak nevezi.
Az Úr pedig a Lélek; és ahol az Úrnak Lelke, ott a szabadság.
Az
Ő, a Szent Szellem szolgálatát végezzük, Ő, akiben ott a
Krisztus szelleme is, adja a vezetést és Ő változtat meg, Ő tesz
szabaddá is, de mivel Ő Jézusra koncentrál, Jézust dicsőíti,
ezért ez az Ő, Jézus szolgálata is. Nem lehet az Istenség
személyeit éles határral elválasztani. Jézus azt mondta „aki
engem látott, az látta az Atyát.” Aztán, hogy „én és az
Atya egyek vagyunk”.
A Szent Szellem Jézus kijelentéseiből
vesz, vizsgálja Isten mélységeit is és amiket hall megjelenti,
kijelenti nekünk. A Szent Szellem személye van itt a földön, de
magát nem tolja előtérbe. Jézusról szeret beszélni, Őt szereti
dicsőíteni. Ezért általában nem, hogy sokat foglalkozunk vele,
hanem inkább keveset.
Amikor
Jézus beszél a vigasztalóról az igazság szelleméről, mindig
személyre mutató névmást használ, mert utána egy tudatos
döntésen alapuló cselekedet nevez meg, melyre csak személy képes:
ő elvezet, ő kijelenti, ő engem dicsőít stb.
A Szellem osztogatja az ajándékait.
1 Kor. 12. 3, Azért tudtotokra adom nektek, hogy senki, aki Istennek Lelke által szól, nem mondja Jézust átkozottnak; és senki sem mondhatja Úrnak Jézust, hanem csak a Szent Lélek által.
Egy
versben használja az Istennek Szelleme kifejezést, és a mondat
végén ugyanezt a szellemet Szent Szellemnek nevezi. A következő
három vers pedig három személyt nevez meg.
4.vsz.
A kariszmákban a Szellem van jelen.
5.vsz
A szolgálatokban az Úr.
6.vsz.
A cselekedetekben pedig Isten.
(Még az általam ismert
legrégebbi, legszigorúbban szelektált kéziratokra épülő
Tischendorf-kiadás is. Ebben pl. a János levél igéjében ( 1.
Jn 5.7.)
nem szerepel a mennyben bizonyságot tevő Atyáról, Szent
Szellemről, és az Igéről szóló vers, amely a legtöbb
fordításban és görög kiadásban viszont igen.)
Mindezekből
számomra az derül ki, hogy a Szent Szellem úr, Isten, és külön
személy.
Valamint az is, hogy amit a Újszövetség egyéb
versekben szellemnek nevez, szolgálatunkat pedig a szellem
szolgálatának, az a kifejezés a Szent Szellemre vonatkozik, kivéve
amikor a szöveg nyilvánvalóvá teszi, hogy az ember szelleméről
van szó.
Katolikus
hagyományok alapján közkeletű az a fajta gondolkodás keresztény
körökben, hogy a szentháromság tagadása vagy részleges
elfogadása üdvösséget befolyásoló kérdés, ezért sokkal
súlyosabbnak tűnik ha valakinek a véleménye nagyon közel áll az
antitrinitarianizmushoz. Hívőket végeztek ki Európában e vád
miatt.
Én
ezt nem tartom olyan lényegi kérdésnek lévén, hogy az örök
életet Jézus Krisztusban való hit miatt kapja ajándékba az
ember, így aki Benne bízik, annak örök élete van.
Mégis
úgy gondolom, nagyon félre tudja vinni a keresztény életet ha a
Szent Szellemről az Ő különálló Isten-voltát tagadva
vélekedünk.
Aki
rendszeresen hirdeti az evangéliumot és szeret és szokott
közösségben időzni Istennel, annak ez az egész csak elméleti
kérdés. Mert akár olvassuk az Apostolok Cselekedeteit, akár
elmegyünk emberekhez és imádkozunk értük, beszélünk Jézusról,
látjuk azt, hogy egy nálunk sokkal intelligensebb, mindenható,
mindent tudó személy támogat.
Aki a bénát, süketet egy
pillanat alatt meg tudja gyógyítani, aki bekalkulálja a
szituációba a bizonyságtevő személyiségét, hátterét, és
azét, is, aki, hallgatja a bizonyságot. Tudjuk Róla, hogy ismer
minden jelenlevőt és aki nem mellesleg Jézusról szeret a
legjobban beszélni. Személyiségéről, áldozatáról, hogy mit
jelent Ő a hallgatók számára.
Személyes együttlétben, de
szolgálat közben is sokszor és határozottan érezhető, hogy Ő a
Galamb, a Vigasztaló akinek legfőbb vágya Jézust felemelni.
Ez
persze nem objektív érv a Szent Szellemről elmondottak mellett,
hanem szubjektív tapasztalat. Mégis leírtam, mert azt gondolom,
hogy ha nem ez a gondolkodásunk, látásunk a Szellemről, a
szolgálatunk, imaéletünk motívum-vesztetté válik, előtérbe
tolakszik az elmélet, a győzködés, a vitatkozás, hiszen nem
bízunk a földön is jelenlévő, tőlünk is független (bár
bennünk is élő) és az embereket megmenteni igazságra elvezetni
vágyó Isteni személy támogatásában.
Mk. 13. 11. Mikor pedig fogva visznek, hogy átadjanak titeket, ne aggodalmaskodjatok előre, hogy mit szóljatok, és ne gondolkodjatok, hanem ami adatik nektek abban az órában, azt szóljátok; mert nem ti vagytok, akik szólotok, hanem a Szent Lélek.
Ahogyan a H2O megjelenhet szilárdan, folyékonyan, légneműen is, abban hiszek, hogy Isten is megjelent három személyben úgy, hogy a három személy lényege azonos.
Nagyon fontosnak látom, hogy a hívők megismerjék a különböző látásmódok elméletek mögött levő érveket.
Minket ezektől megfosztottak. Akár a teremtéssel kapcsolatos elméletek terén, (csak a rés-elméletet ismertették), akár a Szentháromsággal kapcsolatos gondolkodás tekintetében. Az antitrinitáriusoknak, az unitáriusoknak is vannak figyelemre méltó érveik, joguk van a hívőknek megismerni ezeket, de az ellentétes oldal érveit is.
Ahol elvárás az, hogy: „Csak egyféleképpen gondolkodj és fogadd el azt amit mi mondunk!” – ott nincs többé szabadság. Ez a diktatúrák közege.
A Istentől kapott szabadság lényeges eleme, hogy dönthetünk, és szerethetjük tisztelhetjük azt is, aki nem osztja a mi véleményünket. Az is e szabadságunk tartozéka, hogy a tanult, kikövetkeztetett és személyes üdvösségünket nem befolyásoló elméleteket, véleményeket nem engedjük identitásunk részévé válni, fenntartva így szabadságunkat, lehetőségünket a gondolkodásmódunk megváltoztatására az Úr vezetésében.
Néhány bibliai hely ahol a 3 személy együtt szerepel:
1. A teremtés. 1. Móz 1. Isten Szelleme, Isten, és a Szó
2. Jézus vízkeresztsége. Fiú, Szent Szellem galambként, közben az Atya hangja. Mt.3.
3. Vízkeresztség parancsa. Mt 28.
4 A Vigasztaló. Jn14. 26 Ama vigasztaló pedig, a Szent Lélek, akit az én nevemben küld az Atya, az mindenre megtanít majd titeket, és eszetekbe juttatja mindazokat, amiket mondottam nektek.
Atya küldi, Jézus nevében, a Szent Szellemet. Jézus maga nevezi a vigasztalót Szent Szellemnek.
5. Pál szolgálatáról. Jézus szolgája Isten evangéliumában, szolgálata nemzetek közt legyen a Szent Szellem által elválasztott.
6. 2. Kor 13 13. Az Úr Jézus Krisztusnak kegyelme, és az Istennek szeretete, és a Szent Léleknek közössége mindnyájatokkal. Ámen.
7. 2. Thess 2. 13. Hála Istennek, az Úr szeretete, a Szellem elválasztása.
És még egy, ahol az Ószövetségi történetet és a 95. zsoltárt idézve azonosítja a szöveg a Szent Szellemet az exodus Istenével.
Zsid. 3. 7-11 Annakokáéért a mint a Szent Lélek mondja: Ma, ha az ő szavát halljátok,Meg ne keményítsétek a ti szíveteket, mint az elkeseredéskor, a kísértés ama napján a pusztában,A hol a ti atyáitok próbára tevéssel megkísértének engem és látták az én cselekedeteimet negyven esztendeig. Azért megharagudtam arra a nemzetségre és mondám: mindig tévelyegnek szivökben; ők pedig nem ismerték meg az én útaimat. Úgy hogy megesküdtem haragomban, hogy nem fognak bemenni az én nyugodalmamba.Vigyázzatok atyámfiai, hogy valaha ne legyen bármelyikőtöknek hitetlen gonosz szíve, hogy az élő Istentől elszakadjon;
A Szent Szellem szava a kivonulás Istenének a szava, cselekedetei az Ő cselekedetei, utai az Ő utai nyugalma a Szent Szellem nyugalma.
A tanult látások, gondolati erősségek, felülvizsgálatában, a Kősziklára való újraalapozásban figyeljünk arra is, hogy ami jó, azt tartsuk meg.
Ne kövessük el a klasszikus hibát, ne öntsük ki a fürdővízzel együtt a gyereket is.